مکان نیوز - ابوطالبی گفت: یک فروند هواپیمای «فالکوم» است که سازمان نقشه برداری از آن برای طرح نقشههای پوششی موسوم به «طرح ۲۵ هزارم» که از سال ۶۹ کلید خورد استفاده میکرد، تا سال ۱۳۸۵ تصویر برداری انجام میداد، ولی بعد از آن به دلیل مشکلات اقتصادی، هواپیما بلا استفاده ماند.
گروه راه و مسکن بازارنیوز: ابوطالبی، معاون اداره کل نقشه برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه برداری کشور در گفتگو با بازارنیوز، در واکنش به صحبتهای یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مبنی بر از بین رفتن هواپیمای این سازمان به دلیل بلا استفاده ماندن از سال ۱۳۶۴، گفت: سازمان نقشه برداری در سال ۱۳۶۸، چهار فروند هواپیما جهت نقشه برداری خریداری کرد که در حال حاضر دو فروند از آنها عملیاتی هستند.وی افزود: یکی از این چهار فروند هواپیما، که مدنظر آقای یوسفیان ملا بوده، یک فروند هواپیمای «فالکوم» است که سازمان نقشه برداری از آن برای طرح نقشههای پوششی موسوم به «طرح ۲۵ هزارم» که از سال ۶۹ کلید خورد استفاده میکرد. این هواپیما تا سال ۱۳۸۵ تصویر برداری انجام میداد، ولی بعد از آن به دلیل مشکلات اقتصادی هواپیما بلا استفاده ماند و بعدها در اواخر سال ۹۷ به هواناجا منتقل شد. در اینجا اصلا بحث خاک خوردن هواپیما مطرح نبوده، زیرا این هواپیما حدود ۱۶ سال پرواز کرد و تقریبا بالای ۹۰ درصد کشور را تصویر برداری کرد.وی تصریح کرد: هواپیما پس از مدتی که میماند، هزینه زایی زیادی دارد. هزینههای نگهداری آن هواپیما از هزینه خرید یک هواپیمای جدید بیشتر و حدودا ۶ میلیارد تومان شده بود.ابوطالبی این هواپیما را بی ارتباط با کاداستر دانست و اظهار داشت: ما هواپیمای فعال داریم و این هواپیماها هیچ ربطی به کاداستر ندارند. آن هواپیمای مذکور، اصلا مخصوص کاداستر نبوده، زیرا سقف پروازش بالا بود که بیشتر در نقشههای پوششی مورد استفاده قرار میگرفت. البته کارهای شهری هم با آن انجام داده بودیم، ولی بیشتر کارایی آن برای نقشه برداری پوششی کشور بود.
ادامه مطلب
درباره این سایت